Mini vodič skozi stile joge

Če vas je pritegnila praksa joge in se z njo šele spogledujete, se zagotovo sprašujete, kje in kako pričeti. Vsi smo (bili) začetniki in poznamo to začetniško negotovost, zato smo vam pripravili kratko usmeritev v »jogijske vode«, ki vam je lahko v pomoč.

Mini vodič bo morda navdihnil tudi »izkušene« praktikante, da razširijo svoja obzorja in poskusijo kaj novega.

Photo: Manduka

Zaradi razmaha joge v zadnjih letih se je povečala dostopnost informacij in različnih virov o jogi – slikovnih, video, besedilnih, hkrati pa so se pojavili novi, modificirani stili joge oz. prakse joge, prilagojene določenim potrebam ali specifikam posameznih skupin.

Kateri stil/vrsto joge izbrati?

Pri izbiri stila joge je pomembno, da upoštevate svoje zmožnosti in okoliščine, starost, način izvedbe,…, zato se o vsem pozanimajte pred samo vadbo. Preglejte možnosti, povprašajte se, kaj želite doseči – sproščanje, prožnost telesa, zahtevnejšo vadbo, vadbo za določeno telesno specifiko.

Svetujemo, da prakso joge vedno pričnete v okviru joga studia pod vodstvom usposobljenega učitelja z ustrezno licenco in s kvalitetnim učnim pristopom. Večinoma so ure namenjene različnim stopnjam zahtevnosti – začetna, srednja, zahtevna.

Tako boste postopoma spoznavali asane – jogijske položaje, način dihanja - pranajama, mantre - vodila, besedila ali vibracije, mudre – položaj prstov in dlani, obraza, ustreznost asan (in stilov) za določene telesne ali druge omejitve.

Šele po usvojitvi osnovnih elementov, lahko nadaljujete s svojo prakso individualno oz. jo nadgradite z zahtevnejšimi stopnjami.

Naj poudarimo, da je praksa joge proces učenja, ki poteka »non-stop«. Izpopolnitev asan, doseganje učinkov, spoznavanje širine in globine joge kot vede, je dolgoletni, življenjski proces. Zato se ne primerjajmo z jogijskimi 'idoli' iz fotografij v popolnih asanah ali zavajajočim obljubam 'gurujev'. Poslušajmo sebe, spoštujmo svoje telo in zaupajmo procesu učenja. Sledimo osnovnemu 'namenu' jogijske prakse, ki je poleg 'duhovnega razsvetljenja',  krepitev in umirjanje telesa, uma in duha. V sanskrtu (starodavni indijski jezik) se joga prevaja kot "unija" ali "zveza", ki opisuje povezovanje uma in telesa, da bi ustvarili večjo povezanost z lastno čisto, bistveno naravo.

Glede na stopnjo zahtevnosti jogijske prakse in značilnosti stila joge, je potrebno izbrati tudi ustrezno in kvalitetno opremo za jogoblazina za jogo, kvader, trak, bolster,…Vse pripomočke, ki so potrebni, da bo vaša praksa joge varna in zadovoljujoča.

Obstajajo stili joge, kjer se vključujejo telesni položaji, ki so predvsem na zahodu najbolj priljubljeni. Obstajajo tudi druge veje joge, kot so kriya, raja in karma joga, ki so ločene od fizične prakse joge.

Sprehodimo se po nekaj tradicionalnih in novejših stilih joge:

HATHA joga

Sanskrtski izraz "hatha" je krovni izraz za večino stilov joge, ki združujejo tehnike dihanja (pranajama) z asanami – fizičnimi položaji. Beseda je sestavljena iz zlogov “ha” in “tha”, ki predstavljata dve različni sili v telesu, solarno ali življenjsko silo in lunarno ali mentalno silo. Namen hatha joge je uravnoteženje, harmoniziranje obeh sil za ohranjanje zdravja in vitalnosti – na vseh ravneh.

Hatha praksa joge navadno vključuje postopen uvod v asane, z daljšim zadrževanjem ene asane, v sproščenem in umirjenem ritmu, naprednejše stopnje vas bodo naučile tehnik pranajame – dihanja, band - zapore, manter,… Za ta stil joge potrebujete podlogo za jogo, odejo, ponavadi kocko in trak za jogo.

Fizično srednje zahtevna praksa joge.

VINJASA joga

Vključuje elemente hatha joge, le da poteka v hitrejšem ritmu in dinamični obliki. Asane so med seboj povezane, v posamezni asani se ne zadržuje dolgo, zahtevnost gibanja je večja. Zaporedje asan je ponavadi vsako uro drugačno. Običajno se uporablja glasba, ki spremlja vaše gibanje. Vinjasa se je razvila iz ashtange joge v 80. letih. Iz vinjase se je razvilo precej novih dinamičnih oblik joge – npr. power joga. Za ta stil joge potrebujete podlogo za jogo, odejo, občasno tudi kocko in trak za jogo, ob zahtevnejši vadbi (večjemu znojenju) je priporočljiva tudi brisača za jogo.

Fizično zahtevnejša praksa joge.

ASHTANGA joga

Podobno kot vinjasa joga temelji na povezanosti giba - asan in diha, le da je zaporedje asan vedno enako. Zaporedje asan – sekvenc vključuje Pozdrav soncu in nato različne asane glede na zahtevnost serije –  primarna, sekundarna, napredna A, B, C, D. Pri gibanju se uporablja ujjai dih – zmagoviti dih. Ashtanga joga se uči po sistemu mojstra K. Pattabhi Jois-a. Za ta stil joge potrebujete podlogo za jogo, odejo, občasno tudi kocko in trak za jogo, ob zahtevnejši vadbi (večjemu znojenju) je priporočljiva tudi brisača za jogo.

Fizično zahtevna praksa joge.

IYENGAR joga

Iyengar je stil joge, ki daje poudarek pravilni, natančni izvedbi asan. Iyengar joga ponavadi uporablja številne joga rekvizite/pripomočke – kvadre, trak za jogo, bolsterje, stol, odeje itd. -, ki praktikantu pomagajo najti pravilno poravnavo. Običajno se na uri ne uporablja glasbe, izvedba asan je daljša in počasnejša, da bi praktikanti lahko šli globlje v asano. Primeren tudi za tiste s poškodbo ali s kroničnim zdravstvenim stanjem. Učitelji Iyengarja opravijo celovito usposabljanje, da dobijo potrebno znanje. Poučuje se po mojstru BKS Iyengarju, ki je  sistematiziral več kot 200 klasičnih jogijskih položajev in 14 različnih tehnik dihanja (z variacijami).

Osnovni nivo zahtevnosti, v nadaljevanju fizično zahtevnejša.

KUNDALINI joga

Kundalini se osredotoča na ponavljajoče se gibe, sinhronizirane z dihom (kriya), skupaj s petjem in meditacijo. Praksa se osredotoča na prebujanje energije 'kundalini' na dnu hrbtenice, da bi jo črpali skozi vsako od sedmih čaker (področja energije po telesu). Mantra "Sat Nam" (kar pomeni "jaz sem resnica") bo zagotovo ena izmed osrednjih na uri kundalini joge. Na zahod jo je pripeljal jogi Bhajan. Običajno se za to jogo potrebuje podlaga za jogo in odeja.

Osnovni nivo zahtevnosti, v nadaljevanju fizično zahtevnejša.

YIN joga

Yin joga je počasen stil, ki naj bi bil meditativni in sproščujoč. Pogosto se ga zamenjuje z "obnovitveno", restorativno jogo, saj oba uporabljata pripomočke, ki pomagajo zadržati telo v pasivnih asanah nekaj minut. Poudarek je na podaljšanju vezivnega tkiva - kite, fascije in ligamentov - za izboljšanje gibljivosti in povečanje cirkulacije v sklepih. Yin joga vključuje posebno določene restorativne položaje – asane in je odlična za regeneracijo in počitek ter primerna za vse, ki se soočajo z zdravstvenimi izzivi (izgorelost, kronične bolezni). Ustanovil ga je in prvič poučeval v ZDA konec 70. let prejšnjega stoletja strokovnjak za borilne veščine in taoistični učitelj joge Paulie Zink.

Pri tej jogi se poleg podloge za jogo uporabljajo pripomočki – kvadri, trak za jogo, različni bolsterji, odeje, stol, blazinice za oči.

Osnovni nivo zahtevnosti.

RESTORATIVNA joga
Restorativna joga se osredotoča na sproščanje telesa in uma v umirjenem ritmu, s uporabo pripomočkov – kot pri yin jogi. Zadrževanje v asanah je daljše, tudi do 10 minut, ki omogoči nežen razteg, telo je podprto s pripomočki. V uri tako izvedete približno do 6 asan. Enako kot yin joga je primerna tudi za osebe z zdravstvenimi težavami.

Osnovni nivo zahtevnosti.

HOT/vroča joga

Joga, ki se jo izvaja v ogrevanem in vlažnem prostoru. Na splošno podobno kot Bikram joga, le da zaporedje asan vroče joge odstopa od bikramovega zaporedja. Dinamičen in razgiban stil z veliko znojenja. Zaradi vlažnega prostora je nujna oprema kvalitetna joga blazina in brisača, ki zagotavljata dober oprijem in visok nivo čistoče.

Fizično srednje zahtevni nivo.

SIVANANDA joga

Stil joge, ki temelji na petih načelih joge: pravilno dihanje, sprostitev, prehrana, vadba in pozitivno razmišljanje. za zdrav jogijski življenjski slog. Vse to prispeva k zdravemu jogijskemu načinu življenja. Praksa asan je navadno dvanajst osnovnih položajev ali različic asan s pozdravom sonca in Savasano. Glasba se ne predvaja. Potrebujete joga blazino in odejo.

Osnovni nivo zahtevnosti.

Obstaja še mnogo drugih oblik in stilov prakse joge, vsak s svojimi posebnostmi. Obstajajo še npr. hormonska joga, joga za nosečnice, joga za dojenčke in otroke, jivamukti,…

Bodite odprti, raziskujte in pustite se presenetiti. Zagotovo se boste naučili kaj novega o sebi, o svetu,…Morda boste kdaj potrebovali nežnejšo, počasnejšo obliko, drugič bolj dinamično. Ko najdete sebi primeren stil in učitelja, vztrajajte in razvijajte redno prakso.

Licencirane učitelje v Sloveniji najdete na straneh Joga združevanja Slovenije.